Լինելով իր ժամանակի զարգացած անհատականություններից մեկը` Նարեկացին չէր կարող տեղյակ չլինել նաև հարևան երկրներում, մասնավորապես` Բյուզանդական կայսրության արքունիքում իրենց գործունեությունը ծավալած հայազգի քաղաքական, հոգևոր-մշակութային, զինվորական նշանավոր գործիչների մասին, և գրողի ողբի ենթատեքստն իր մեջ է ներառում նաև հետևյալ մտայնությունը. այդ գործիչներն անտարբեր են իրենց հայրենիքում տեղի ունեցող իրադարձությունների հանդեպ: Լինելով կոսմոպոլիտ մտայնության տեր` նշանակում է լինել և՛ Մարդ , և՛ հայ քրիստոնյա: Այդ առումով Նարեկացու ողբը, ներընկալելով Մարդու ունայն կյանքի վախճանի մասին մտորումները, ստանում է համամարդկային հնչեղություն, քանի որ այն լուսաբանում է Մարդու առաքելությունն՝ արարել ինչպես նյութական, այնպես էլ ոգեղեն արժեքներ:
Նարեկյան մշակույթին անհարիր է Մարդու անբարեհույս կործանման ու ողբի մտայնության հուդա-ջհուդական Քրիստոնեական աշխարհայեցողությունը : Ուստի «ողբ» բառը հարկ է հասկանալ հունարեն ոչ թե «տրագեդիա», «ողբերգություն, «նոխազերգություն» իմաստներով, այլ` սգերգ, ողբ` համոզված, որ այդ ողբին բնորոշ է «…եւ զլուսոյն նվագն խառնեալ» , այսինքն` հավատալ Տիրոջը և ապավինել նրա փրկության լույսին՝ աղոթելով սեփական ձեռքերով և հավատի ուժով կերտած ծաղկած խաչքարերին:
Ամենաբարձրյալ Երկնակալի լույսի կարիքն ունեն և նրան տեսնում են նրանք, ովքեր կարողանում են չտարվել նյութով, հավատալ, որ Աստված իրենց արարել է որոշակի առաքելությամբ: Այս հանձնարարականի շրջանցումը Մարդուն հնարավորություն չի տալիս ապրել Աստծո հանդեպ ունեցած հավատի, սպասման հույսի և սիրո ներդաշնակության մեջ, իր ներքին և արտաքին «Ես»-ով: Հենց այս հանգամանքով պայմանավորված էլ նարեկյան մշակույթում մարդու «Ես»-ի կայացման բարդ համակարգն ուղեկցվում է ճանաչողության բազմաչափությամբ` պայմանավորված մեծ ու փոքր ողբերով, արարումներով և մաքառումներով:
Դժվար է կանխատեսել, թե տեղեկատվա-հաղորդակցական արդի տեխնոլոգիաների հետագա զարգացման արդյունքում ապագա փիլիսոփայության և գրականության մեջ (հատկապես պոստմոդերնիզմի անկումից հետո) Մարդու հիմնահարցն ինչպիսի արժեքային չափումներով կարծարծվի:
Սակայն, տիեզերական ժամանակի և տարածության մեջ ապրող հային երբեք չպետք է անցյալ—ներկա—ապագայի մեջ լքի ռացիոնալի և իռացիոնալի փոխպայմանավորվածության խաղային տրամաբանության բացահայտման անհրաժեշտության գիտակցումը: Ակնհայտ է, որ միայն այդ արժեքային տիրույթներում է հնարավոր պատասխանել առկա բազմաբնույթ մարտահրավերներին և ինքնակառավարվելով, ինքնաադիականանալով և ինքնաիրացվելով ՏԵՂ ՈՒ ԴԵՐ ապահովել սեփական Տեսակի համար:
Այս ենթատեքստով է հագեցված նարեկյան մշակույթը: Որպես Մարդու, հասարակության և ազգի համակեցական կայացման հենք` այն հրամայական ունի զուգամիտել ողբերգությունն և կատակերգությունը, լինել իրատես, վատատես և նաև կասկածել՝ «կասկածում եմ` հետևաբար անվտանգ գոյություն ունեմ» : Այլապես անցյալ-ներկա-ապագա զարգացման և անվտանգության պարուրային տեղեկատվա-հաղորդակցական արժեքային համակարգ պարունակող ՈՂԲԸ դառնում է ՈՂԲԵՐԳՈՒԹՅՈՒՆ: Այսինքն խզվում, փլուզվում է ներդաշնակության պարույրը՝ առաջանում է քաոս…..
Մշակութաբանության մեջ ողբը թափառող և համընդհանրցնող սյուժե է. Մարդը՝ անկախ ազգությունից, բնության մեջ ապրելով, սարսափում է մահից, ողբում իր անցողիկությունն ու անզորությունը, քանի որ չի կարողանում հետ բերել ու կանգնեցնել ժամանակը: Անդառնալի ժամանակը և անդարձ կորուստներն իրենց հետքն են թողնում Մարդու ոչ միայն արտաքինի վրա, այլև քայքայում նրա ներքին «Ես»-ը, և նա չի կարողանում հաշտվել իր ժամանակավոր գոյության հետ:
Նարեկացու Մատյանը, իր սյուժեի բազմաչափությամբ պայմանավորված, համընդհանրացնող ողբ է՝ աղոթք, որի օգնությամբ էլ հեղինակն ի մի է բերում մարդու անվտանգության ապահովման համար անհրաժեշտ եզրերը` ոգեղեն արարման պահանջը, նյութական կարիքները հոգալու հրամայականը, ինքնիրացվելու ցանկությունը և Մարդու հանդուրժողականություն/անհանդուրժողականություն արժեքային երկվությունը:
Այս դիտանկյունից մարդկությանը համընդհանրացնող ողբի փիլիսոփայության մեջ Նարեկացին ներմուծում է այն ամենը, ինչը կարևորագույնն է Մ. Խորենացու «Ողբ»-ում: Այս առումով տողերիս հեղինակը դեռևս մեկ տասնամյան առաջ գրել է.
«Ցեղի պատմական գոյաբանութիւնը, նման կառուցակարգի մեջ անհրաժեշտ է դիտարկել որպէս արարչագործ անհատի ե՛ւ ստեղծագործական ինքնաիրացում, ե՛ւ մշակութաստեղծ կարողութիւնների դրսեւորում: Այսօրինակ դիտարկումից ազգային մտահայեցողութեան հէնքում որոշիչ են դառնում պատմական անձի արժէքահամակարգող գաղափարները եւ պատկերացումները մի դէպքում որպէս «Ես»-ի կողմից Տեղի հոգեւոր ընկալման, իրացման աստիճան, այլ դէպքում` որպէս ինքնորոշման, ինքնաճանաչողութեան տեսութիւն, որը հանրոյթին զերծ է պահում քաոսից»:
Եթե Խորենացու ողբի հենքը հայ պետականության և Գր. Լուսավորչի կաթողիկոսական տան կործանումն է, ապա նարեկյան մշակույթի ողբի հիմքը մարդակենտրոնությունն է, ասել կուզի՝ այն միտում է ժամանակի և տարածության մեջ Մարդու գոյաբանական հիմնախնդրի լուսաբանմանը, Մարդ, որն ի վերուստ իրեն տրված պարտականություններից հրաժարվել փորձելու դեպքում պատժվում է Արարչի կողմից: Այս առումով էլ Նարեկացու ողբը լրացնում և ամբողջացնում է Խորենացու ողբը, քանի որ առնչվում է պատմական հոլովույթում ձևավորված հայ Մարդու գոյաբանության, համակեցության և անվտանգության խնդիրներին:
Հոդվածն ամբողջությամբ կարող եք կարդալ Մարիամ Մարգարյանի բլոգում։