«Փաստարկ» լրատվականը պարբերաբար ներկայացնում է քաղաքագիտության պրոֆեսորի Մարիամ Մարգարյանի հոդվածները, որոնք զետեղված են քաղաքագետի բլոգում։ Այսօր ներկայացնում ենք անչափ կարևոր թեմա` ով է լիդերը։ Մաղթում ենք Ձեզ հաճելի ընթերցում։
«Հաստատ գիտեմ` Հայելու Տանը ինձ հրաշքներ են սպասում»։ Ե՛կ պատկերացնենք, որ մի կերպ գտել ենք Հայելու Տուն տանող ճանապարհը, ե՛կ պատկերացնենք, որ հայելին ոստայնի նման նուրբ է ու թափանցիկ, և մենք կարող ենք անցնել նրա միջով, ե՛կ պատկերացնենք, որ այն մշուշի վերածվեց, և մենք հեշտությամբ քայլում ենք: Այս ասելուն պես Ալիսն ինքն էլ չիմացավ, թե ինչպես բարձրացավ բուխարիկի վրա: Իսկ հայելին սկսեց ցրվել վաղորդյան արծաթ մշուշի պես: Հաջորդ վայրկյանին Ալիսը թեթև ցատկ արեց և մտավ Հայելու սենյակը… Հետո նայեց շուրջը և նկատեց Հայելու սենյակի իրերը, որոնք տեսանելի էին իր սենյակից, միանգամայն սովորական էին ու անհետաքրքիր, իսկ մնացածները հնարավորին չափ տարբեր… և նկատեց մոխիրների մեջ գլխիվայր կանգնած շախմատի մի քանի ֆիգուր:
Լուիս Քերոլ «Ալիսը հրաշքների աշխարհում»
Դեռ անտիկ ժամանակներից սկսած՝ մարդկությանը հուզել է լիդերի իրականացրած կառավարման սկզբունքների մշակման և համակարգման հարցը: Արդյունքում մշակվեց երկու հիմնական մոտեցում՝ քաղաքացիական իրավունքով պաշտպանված իրավունքի գաղափարը և իրավական նորմերով գործող իրավական, սոցիալական պետության գաղափարը: Այս մոտեցումները հետագայում առանցքային դարձան իրավական պետության պայմաններում իշխանության արդիականացման, անձի քաղաքական ազատության ապահովման, քաղաքական կառավարման ժողովրդավարական սզբունքների մշակման և հանրային շահի պահպանման համար:
Կառավարման սկզբունքների իրականացման պատմական փորձից լիդերը պետք է ցուցաբերի ճշմարտությունն ասելու և ընդունելու, իրավիճակային քաղաքականության վերլուծության դասերը կարևորելու, ինչպես նաև իր քաղաքական նպատակների, շահերի և անձի հաստատման համար քաղաքական կառավարման աստիճանակարգում տեղ գրավելու կարողություն: Իր տեղը որոշելու և քաղաքական դաշտում դեր ստանձնելու համար անհրաժեշտ է, որ լիդերը հստակ պատկերացում ունենա կառավարման էթիմալոգիայի մասին:
Կառավարման ծագումնաբանություն (էթիմալոգիա): Ուղղորդվելով էթիմալոգիայի սկզբունքներով՝ կառավարումը կարելի է մեկնաբանել որպես քաղաքական, իրավական, քաղաքակրթական բարոյական արժեքային մի դաշտ, որը մենախոսության, երկխոսության, համոզման և համագործակցության միջոցով ազդում է առանձին մարդկանց, խմբերի, ազգերի, հասարակության, ընդհանրապես Երկիր մոլորակի գոյաբանության վրա: Կառավարման էթիմալոգիան եռաբովանդակ էություն ունի` կամք, գիտելիք և նորարարություն: Եթե առանց կամքի լիդերը չի կարող նպատակամետորեն իրականացնել իր ծրագրային դրույթները, ապա առանց համապատասխան գիտելիքի կառավարումը ոչ միայն քաղաքակրթված և ռացիոնալացված չի կարող լինել, այլև չի կարող նպատակամետ պատասխանել ժամանակի մարտահրավերներին՝ ձգտելով նորարարության:
Կառավարման ծագումնաբանությունն արտահայտող որոշակի արժեքային, նորմատիվ և իրավական համակարգերը կարելի է կանոնակարգել դիսպոզիցիայի, սանկցիայի և գործողության միջոցների օգնությամբ:
Դիսպոզիցիա: Կառավարման բովանդակությունը դինամիկ փոփոխության ենթարկող բազմաթիվ հրահանգների, արգելքների, հրամայականների արդյունք է: «Ինչ անել» և «ինչպես անել» անձնական, կոլեկտիվ, հասարակական փորձը օգտագործելով և իր դավանած արժեքներով ոչ միայն ազդելու, այլև կառավարման համակարգում տեղ ու դեր ունենալու համար:
Սանկցիա: Ապահովում է դեսպոզիցիայի կատարումը, ապահովագրում է այն անբնական, անցանկալի ազդեցություններից, նպաստում է արդյունավետ նորարարացման անընդհատությանը, ընդհանրացնում է կառավարման, հատկապես քաղաքական կառավարման իրականացման փորձը: Սանկցիայի ելակետային ձևերը՝ որպես վարքի կարգավորիչներ, համարվում են այն արժեքները, որոնք ծագել են հանրույթի զարգացման դեռ վաղ շրջանում: Արդի պայմաններում սահմանադրորեն սանկցիան ճշգրտում է հարաբերությունների լեգալության աստիճանակարգային և ցանցային դրսևորման ձևերը:
Գործողության միջոցներ: Ընդգծելով մարդասիրական, քաղաքակրթական արժեքների, իրավական և բարոյաէթիկական նորմերի իրականացման սոցիալ-մշակութային առանձնահատկությունները, այնուհանդերձ, կառավարման ծագումնաբանության կառուցվածքում այդ միջոցները պետք է դիտարկել որպես փոխպայմանավորված համակարգային ամբողջություն: Նմանօրինակ արժեքային համակարգի հաստատման համար որոշիչը լիդերի սոցիալական, քաղաքական, ինտելեկտուալ ազատությունն է: Լիդերի անձի մակարդակով դրսևորվող մարդասիրական արժեքները իշխանական հարաբերություններում ձևավորվում են իշխանության սուբյեկտի ազատ գործունեության, ազատ ընտրության իրավունքի շնորհիվ: Բոլոր այն քաղաքական դաշտերում, որտեղ վերոհիշյալը բացակայում է, քաղաքացիությունը և սահմանադրականությունը չի ընկալվում որպես քաղաքակրթական արժեք:
Գտնվելով տարաբնույթ արժեքների իրականացման դաշտում և նպաստելով քաղաքական կառավարման ժողովրդավարացմանը՝ լիդերը իշխանական հարաբերություններում ուղղահայաց կապեր է հաստատում: Այսինքն՝ իշխանական հիերարխիկ համակարգում հայտնված լիդերն իր տեղն ու դերը ճիշտ որոշելու համար պարտավոր է պահպանել ցանկացած մակարդակում իրականացվող կառավարման հետևյալ սկզբունքները.
1. Գործունակության սկզբունք: Լիդերը պարտավոր չէ ենթարկվել քաղաքական իրականությանը, նա պարտավոր է կառավարել այն. ոչ թե քաղաքական իրականությունը պետք է կառավարի լիդերին, այլ լիդերը պետք է կառավարի նրան: Անգործունյա, անվճռական, պարտված մարդը լիդեր չի կարող լինել: Միայն արարիչ, նախաձեռնող ակտիվությունն է, որ լիդերին իշխելու հնարավորություն տալով՝ նպաստավոր պայմաններ է ստեղծում խոսքը գործի վերածելու համար: Հենց իշխանություն կրելու փաստը նրա գործունակության ու կենսունակության վկայությունն է: Քաղաքական կառավարման համակարգը ինքնագովություն չի հանդուրժում, ինչը միանձնյա որոշում կայացնելու և քաղաքական դաշտում չկանոնակարգված խաղ վարելու արդյունք է:
2. «Բացարձակ ճշմարիտ» լինելու իրավունք չունենալու սկզբունք: Քաղաքական լիդերության համակարգի ամենախորհրդավոր երևույթն է: Ահա թե ինչու քաղաքական կառավարման տեսաբանները բազմաբնույթ և իրարամերժ մեկնաբանություններ են տալիս այդ սկզբունքին: Այսպես.
ա) Լիդերը, չունենալով բացարձակ ճշմարիտ լինելու իրավունք, իր գործունակությամբ պարտավոր է պարբերաբար տեղեկություն տալ իր իրականացրած քաղաքականության արդյունքների մասին: Այլապես, կտրվելով ժողովրդից, լիդերը կարող է հայտնվել բացարձակ ամբողջատիրական վիճակում, և, թատերականացնելով լեգիտիմության նորմերը, պարուրել իրեն խորհրդավորության շղարշով: Այս մեխանիզմն օգնում է լիդերին (և նրա թիմին) թաքցնելու նրա իսկական էությունը և իր մրցակիցների դեմ հակակշիռ ստեղծելու ժամանակ ունենալ:
բ) Լիդերն իր կողմից կառավարվող զանգվածների նկատմամբ պարտավոր է այնպիսի տարածություն պահպանել, որը նրան չի օտարի իրականությունից:
գ) Լիդերը պարտավոր է ստանձնել հրատապ որոշումներ կայացնելու արեոպագի (հուն. Ares, Arios pagos՝ ռազմի աստված Արեսի (Մարսի) կերպարը մարմնավորել, որն ընկալվում է որպես բարձրագույն դատավոր, նեցուկ արդարության): Պատմության հոլովույթում այս սկզբունքին հունահռոմեական իրավաքաղաքական մտքի պատմության մեջ որոշիչ տեղ է հատկացրել մասնավորապես Ցիցերոնը (Ք.ա. 106-43), որն ուսումնասիրել է հերոսացած անձանց կերպարները ազատության, բացարձակ ճշմարտության և բարոյագիտության գաղափարի նկատմամբ ունեցած նրանց վերաբերմունքի տիրույթներում: Այս ծիրում ուշագրավ է նաև Ներոն կայսեր (37-68) դաստիարակ Սենեկայի (4-65) ողբերգական վախճանի քննարկումը: Այդ ժամանակից սկսած` Հին Հռոմում օրենքով կառավարման նկատմամբ հետաքրքրությունը անհրաժեշտություն առաջացրեց ուսումնասիրելու բնական իրավունքի և գաղտնապահության հետ կապված ստոիկների գաղափարների մշակումը [63, էջ 12-13]:
Նախաձեռնելով անհատական, խմբային և հանրային շահերով պայմանավորված գործողություններ՝ լիդերը, այնուհանդերձ, որոշակի մշակութային արժեքներով պետք է օժտի դրանց. իշխանությունից վեր սերն է, գթասրտությունը, արդարությունից վեր ներումն է, իսկ ճշմարտությունից վեր՝ իսկությունը: Քաղաքական այն դերակատարները, որոնք չեն գիտակցում այս ամենը և չեն որդեգրում բնականոն արդիականացման քաղաքականությունը, հանկարծակի դուրս են մղվում իշխանական հարաբերություններից:
Քաղաքակրթության փորձը վկայում է, որ քաղաքական գործընթացի կառավարման ժամանակ գոյություն ունի սահմանադրական հրապարակայնության թույլատրելի մի մակարդակ, որն անցնելով՝ հասարակությունը հայտնվում է քաոսում: Հրապարակայնությունը անհրաժեշտ է զանգվածների հոգեբանության, անցյալի և ներկայի միջև առկա քաղաքական կապերի ուսումնասիրման համար: Բոլոր ժամանակների հեղափոխական լիդերների կոչը՝ հրաժարվել քաղաքական գաղտնի որոշումներ կայացնելու խաղերից, ի վերջո քարոզչական բնույթ կրեց: Այդ իմաստով ուշագրավ են իշխանություն տենչացող բոլշևիկները, որոնց «Ոչ մի գաղտնիք խորհրդային Ռուսաստանում» կարգախոսին հաջորդեցին դիվանագիտական և կառավարչական բազում խարդավանքներ՝ իշխանությունը պահելու համար: Չվերահսկվող սոցիալ-քաղաքական գործընթացները պոտենցիալ վտանգ են իշխանության համար: Հետևաբար ակնհայտ է, որ առկա քաղաքական դաշտում հրապարակայնությունն առաջին հերթին ենթադրում է ժողովրդավարական կառավարում:
3. Միասնության սկզբունք: Լիդերի ուժը քաղաքական կառավարման համակարգում խմբային միասնության փիլիսոփայությունը պահելու մեջ է: Միասնության խզումը հանգեցնում է իշխանական կառույցներում լիդերի էության ձևախախտման, որն էլ ծնում է բռնակալ կամ ավտորիտար լիդերների: Դրա վառ վկայությունը հետհեղափոխական խորհրդային իրականությունն էր: Հավատարմագրվելով դասակարգային Աստծուն՝ խորհրդային լիդերներից և ոչ մեկը չէր ձգտում միասնության իր դասակարգային «համախոհների» հետ: Նրանցից յուրաքանչյուրը ոչ թե լիդեր էր, այլ կառավարիչ-բյուրոկրատ, քանի որ ապրելով միֆերի աշխարհում՝ նրանք չունեին և չէին էլ կարող ունենալ իրենց արժեքային համակարգը: Ստրկամտությունը և անմնացորդ հավատարմագրումը պրոլետարական Աստծուն զրկեց նրանց քաղաքական դաշտը, խաղը, իրականությունը համընդհանրականորեն տեսնելու հնարավորությունից: Քաղաքական կառավարման համակարգում խմբային միասնականության պահպանումը որոշակի սահմանակարգ է պահանջում: Երկրի ճակատագիրը որոշող պետական այրերը քաղաքացիներից պետք է տարբերվեն իրենց սոցիալ-քաղաքական և հոգեբանական համասեռությամբ, ինչը կառավարումը դարձնում է առավել արդյունավետ և նպատակային:
Միասնականության սկզբունքը ենթադրում է քաղաքական երկխոսություն, «կլոր սեղան», տարբեր շարժումների և միությունների քաղաքական լիդերների գործունեության փոխհանդուրժողականություն: Միայն այս պայմաններում կառավարման հիերարխիկ համակարգում գտնվող լիդերները հնարավորություն կստանան ոչ թե ինքնիշխանություն, այլ իշխանություն իրականացնել ժողովրդավարական միջոցներով:
4. Հանդուրժողականության սկզբունք: Համբերությամբ, բարի կամեցողությամբ, մեծահոգությամբ օժտված լիդերը հնարավորություն ունի կանխելու և՛ կառավարչական, և՛ հասարակական ագրեսիան: Նման հատկանիշներով օժտված լիդերը հնարավորություն է ստանում քաղաքական առումով տարբերակելու երկու կարևորագույն սկզբունք. նախ բացահայտել քաղաքական խաղերի բազմազանությունը, ապա պարզել, որ քաղաքականությունը ուղիղ ճանապարհ է ոչ միայն դեպի իշխանություն, այլ նաև դեպի ՔԱՂԱՔԱՑԻՆ: Այս ամենի առկայությունը ցանկացած լիդերի վարքաբանությունից բացառում է իշխանական հարաբերությունների միարժեք գնահատումը: «Մտրակի և քաղցրաբլիթի» քաղաքականությունը անհեռանկարային է: Լիդերը չպետք է անտեսի, որ քաղաքականությունն ունի էզոթերիկ դրսևորման երևույթներ, որոնք առավել պայմանավորված են սոցիալական օրգանիզմի բիոէներգետիկ դաշտով և նրանում ապրող ժողովրդի, ազգի, լիդերի մենթալ ընկալումներով:
5. «Ինքնա» նախածանցի սկզբունք: Ինքնաարարում, ինքնակառավարում, ինքնակազմակերպվածություն, ինքնապաշտպանվածություն, ինքնաքննադատություն, ինքնավերլուծություն, ինքնակրթություն: Օգտագործելով «ինքնա» նախածանցի սկզբունքը՝ լիդերն ի վիճակի է վերլուծելու տարբեր հարթությունների վրա գտնվող քաղաքական կառավարման գործընթացները: «Ինքնա» սկզբունքի համակարգը բացահայտում է իշխանության հանդեպ երկու մոտեցում՝ աշխատանքի մասնագիտական բաժանման վրա հիմնված արհեստավարժ կառավարող էլիտայի առկայություն և հանրային շահի բնականոն արդիականացման վրա հիմնված համագործակցության մշակույթի զարգացում:
Ժողովրդավարական անցման գործընթացում հատկապես պետք է գործեն ինքնաքննադատության և ինքնակազմակերպվածության սկզբունքները.
ա) Ինքնաքննադատություն երևույթն անհրաժեշտ է տարբերակել գոյաբանական և սոցիալական առումներով: Յուրաքանչյուր անձ, ըստ Կ. Յունգի, կենդանական սկիզբ ունի, բայց որպեսզի իր վարքաբանությամբ տարբերվի կենդանուց, անհրաժեշտ է ինքնաքննադատություն: Վերջինս կօգնի իշխանության ձգտող անհատին իր գոյաբանական խնդիրը լուծելիս մերժելու իր մեջ քնած գազանին: Եթե իշխանություն ունեցող անհատը գոյաբանության հարցերը լուծում է միայն իր մեջ բնակվող գազանին ազատություն տալով, ապա նա Չարի մարմնավորում է:
Չարությունը, գոռոզությունը, ինքնագովեստը, մեծամտությունը խաթարում են լիդերի սոցիոմշակութային կերպարի արժեքային ամբողջությունը, նրան դարձնում են ապակառուցողական: Քաղաքական կառավարման համակարգը փլուզման տանող լիդերի նմանօրինակ վարքաբանությունը նրան նետում է ամբոխի գիրկը, որտեղ իշխանության նկատմամբ ունեցած առողջ տենչը փոխակերպվում է հանուն ինքնիշխանության վարվող բռնության: Իշխանության նկատմամբ տածած կույր սերը աստիճանաբար ձևախախտում է լիդերի «Ես»-ը՝ դարձնելով նրան քաղաքականության գերին:
Մինչդեռ եթե լիդերի վերաբերմունքը իր և իր իրականացրած իշխանության նկատմամբ քննադատական է, ապա նրա իշխելու հմտությունը քաղաքակրթվում է: Եթե անձը ճիշտ է գնահատում քաղաքական ժամանակը, ապա, իրավիճակով պայմանավորված, նա կա՛մ դուրս է գալիս խաղից, կա՛մ երկխոսություն է վարում՝ երկարաձգելով իր կառավարման ժամանակը:
բ) Ինքնակազմակերպվածությունը ենթադրում է ազատ նախաձեռնություն և վարչական կարգավորում` հիմնված ժողովրդավարական սկզբունքների վրա:
6. Լեգիտիմության սկզբունք: Լիդերի գործունեությունը չպետք է վերածվի կամայականության, քանի որ նա հաշվետու է և՛ ընտրազանգվածի, և՛ պատմության առջև: Լիդերի գործունեությունը վերահսկելու համար պատմականորեն մշակվել են իրավական, սահմանադրական մոտեցումներ: Համաձայն այդ մոտեցումների՝ կառավարման ցանկացած օղակում պաշտոնավարող լիդերը մտքով, խոսքով և գործունեությամբ չպետք է քրեածին լինի:
Իշխանության հարատևման համար ամենաարդյունավետ ուղին օրենքի գերակայությունն է: Լիդերն իր քաղաքական գործունեությունը պարտավոր է կարգավորել այս բացարձակ ճշմարտությամբ: Ինքնագոհ, սեփական հնարավորությունների գերագնահատման, քաղաքական անհեռատեսության, գաղափարներից հրաժարվելու կամ դավաճանելու հետևանքով կորցնելով իր հեղինակությունը, սակայն չցանկանալով կորցնել իշխանությունը՝ լիդերը հագնում է անմեղ զոհի դիմակ՝ ընդունելով հանուն ճշմարտության դրախտից վտարված երանելու տեսք: Իշխանության երկարաձգման համար անհրաժեշտ է at hoc գործողություններ: Չարաշահելով հնարավորությունները՝ իշխանությունը վերախմբագրում է օրենքի նորմը՝ լրացնելով կամ փոփոխելով օրենսդրությունը, այն դարձնելով իր իշխանության սպասարկուն:
7. Ներքին ազատության սկզբունք: Լիդերի «Ես»-ը և կառավարման համակարգում առկա փոխհարաբերությունները բարդ, բազմաշերտ վերլուծության են ենթարկվում: Անհրաժեշտ է կարևորել հետևյալ հարցը՝ լիդերի «Ես»-ը ազա՞տ է, թե ոչ: Իշխանության իրականացման կառուցակարգը, ներքին և արտաքին ենթարկվածության, հարկադրանքի փիլիսոփայությունը դժվար կացության մեջ են դնում լիդերի «Ես»-ը: Անհրաժեշտ է ունենալ սեփական հավատամք, կամք, աշխարհընկալման և աշխարհաճանաչողության համակարգ, որոնց օգնությամբ լիդերն իր «Ես»-ը կփրկի ներքին և արտաքին հարկադրանքից: Միայն այսպես նա հնարավորություն կունենա ապահովելու սեփական «Ես»-ի ազատությունը` երկխոսություն ծավալելով իրեն իշխանության բերած քաղաքացիների հետ:
8. Չափի սկզբունք: Լինելով կարևորագույնը կառավարում իրականացնելիս՝ չափի սկզբունքը անհրաժեշտություն է և՛ նպատակի, և՛ միջոցների, և՛ անձնական ապահովման համար: Նպատակի գործոնում առկա է հետևյալ տրամաբանությունը՝ ժողովուրդը ձգտում է արդարության, կառավարողը՝ երկարակեցության: Գործողությունների չափման տարբեր համակարգերում գտնվող այս սկզբունքը սերտ ներդաշնակված է: Դա թույլ է տալիս լիդերին, նպատակային տեղաշարժեր կատարելով, զանգվածների ուշադրությունը կա՛մ շեղելու, կա՛մ հրավիրելու քաղաքական իրադրության վրա: Միայն չափի սկզբունքը ապահովելով լիդերը կկարողանա պահպանել, երկարացնել և փոխել իր տեղը իշխանական հարաբերություններում: Ակնհայտ է, որ սոցիալական անկանխատեսելի բևեռացումը լիդերից պահանջում է վերահսկողություն սահմանել իր ունեցած իշխանության նկատմամբ: Այդպիսի լիդերի իրականացրած կառավարման հենասյուներն են՝ ռացիոնալիզմը, ռեգորիզմը, ուտիլիտարիզմը, էվդեմոնիզմը:
Ռացիոնալիզմ. իշխանությունը ոչ միայն չարի, հարկադրանքի, այլև բարու (հեղինակության) մարմնավորում է. մարդն իր էությամբ և՛ չար է, և՛ բարի: Հետևաբար մարդասիրական արժեքների նպատակադրված քարոզչությունը կամ հակառակը կարող են մարդուն դարձնել և՛ չար, և՛ բարի: Որպես լուսավորչական արժեք՝ մարդասիրությունը ստեղծում է ռացիոնալ ինքնադրսևորման մի դաշտ, որտեղ յուրաքանչյուրը, ընդունելով իշխանության անհրաժեշտությունը, ընդունում է նաև այն կրող լիդերին: Սուբյեկտ լինելու համար լիդեր-մարդը պետք է իրեն ռացիոնալ ընտրության հնարավորություն տա` քաղաքական կառավարման համակարգում պահպանելով ինչպես հավասարակշռության, այնպես էլ համագործակցության սկզբունքները:
Ռեգորիզմ. գործառնվելով ոչ թե հարկադրանքով, այլ համոզմամբ՝ լիդերը պետք է ունենա պարտքի զգացում՝ որպես ներքին ազատության դրսևորման անհրաժեշտություն: Ռեգորիզմին բնորոշ է անհատի կողմից ինքնակատարելագործման կարևորումը: Միայն այսպիսի հատկանիշ ունեցող անհատն է լիդեր, որը, ստեղծագործաբար մոտենալով քաղաքական կառավարման նորարարացման գործընթացին, երկարաձգում է իր ցանկալի, անվտանգ ներկայությունը իշխանական հարաբերություններում:
Օգտապաշտություն (ըստ utilitas՝ ուտիլիտարիզմ). մարդասեր, բարոյական, օրինավոր անհատին բնորոշ է նաև սեփական շահի, երջանկության, հաճույքի զգացումը: «Չհուսաք, թե որևիցե մեկը մյուսի համար մատը մատին կխփի, եթե դրանից որևէ շահ կամ բավարարվածություն չստանա» (Ե. Բենտամ)։ Ճիշտ է, քաղաքականության մեջ օգտապաշտության տարրերը չի կարելի բացառել, սակայն եթե քաղաքական դաշտը լեգալ է և լեգիտիմ, ապա, անկախ օգտապաշտությունից, քաղաքականության ցանկացած սուբյեկտ կարողանում է իր համար տեղ ապահովել իշխանական հարաբերություններում:
Էվդեմոնիզմ (հուն. Ludamonia՝ երանություն, երջանկություն). բարոյագիտության մեթոդաբանական սկզբունքն է: Ներքին ազատությամբ, օրինակելի վարքով, ինքնաճանաչողությամբ օժտված անհատը, դիմակայելով կրքերի գայթակղությանը, հակված է հաստատելու և՛ անձնական, և՛ հասարակական երջանկություն: Անձնական երջանկության հիմքը սերն է՝ ՍԵՐԸ ՀԱՂԹՈՒՄ Է ԱՄԵՆ ԻՆՉ (Amor vincit omnia): Քաղաքակրթության փորձը վկայում է, որ «հանրային երջանկություն» եզրույթը քաղաքական լիդերների կողմից շահարկվում է հանուն իշխանության և իր միֆային բնույթի շնորհիվ քարոզվել է քաղաքակրթության արշալույսից մինչ մեր օրերը:
Կառավարումը արվեստ է: Որպես արվեստ՝ այն առաջին հերթին ենթադրում է լիդեր — էլեկտորատ — էլիտա եռաչափության և՛ լեգալ, և՛ լեգիտիմ փոխհարաբերություններ: Միայն այդ դեպքում լիիրավ կարելի է ասել, որ ժողովուրդն ապրում է և ոչ թե գոյատևում, իսկ իշխանավորը կառավարում է և ոչ թե բռնանում: Նմանօրինակ քաղաքական գործընթացի կառավարման ժողովրդավարացման համար անհրաժեշտ է կարևորել՝
- քաղաքական գործիչների (և՛ կառավարող, և՛ ընդդիմադիր) անկախ, ազատ, բաց գործունեությունը, որը ենթադրում է համակարգված պատասխաններ ներքին և արտաքին մարտահրավերներին,
- քաղաքական էլիտայի (ընդդիմադիր և կառավարիչ) կողմից ազգային, համամարդկային արժեքների, մենտալիտետի բնականոն արդիականացումը,
- կառավարչական դասի եկամուտների, ֆինանսական գործարքների վերահսկման համար իրավական համակարգի ստեղծումը,
- իշխանական կառույցների ժողովրդականացումը՝ պայքար լոբբիզմի, կազմակերպված հանցագործության, փոխհամաձայնեցված խմբիշխանության, խմբային-ազգակցական (նեպոտիզմ) կապերի դեմ.
- իշխանական կառույցի բոլոր օղակներում թափանցիկության ապահովումը՝ ուղղահայաց և հորիզոնական:
Ցանկացած իշխանավորի համար խիստ կարևոր է ոչ միայն կրթվածության որոշակի մակարդակը, այլև շարունակական վերապատրաստումը: Վերջինիս օգնությամբ մրցունակություն ապահովող արհեստավարժ մտավորական-կառավարիչ լիդերը անհրաժեշտություն է իշխանական հարաբերություններում: Միայն այդպիսի լիդերը կարղ է կողմնորոշվել կառավարման սկզբունքներում: Կիրթ արհեստավարժ լիդերը սանիտարի դեր է կատարում. նախ ուսումնասիրում է քաղաքական կառավարման գործընթացը, որոնում առաջացած հիմնախնդրի լուծման ուղիներ, փոխում է օրակարգը, ապա միջոցներ է գտնում հասարակական խմբային գիտակցությունը դեպի կառավարման հիմնախնդիրներն ուղղելու և «բեմ» նախապատրաստելու իր հաղթարշավի համար:
Գլոբալացման թելադրանքով մշակվել են քաղաքական լիդերության զարգացման նոր միտումներ: Քանի որ ժողովրդավարական հասարակություններում լիդերը գործում է ինստիտուցիոնալացված համակարգերում, ապա նրանցից յուրաքանչյուրը լիդերին ներկայացնում է իր առանձնահատուկ պահանջներն ու հիմնախնդիրները: Եվ այնուամենայնիվ, գլոբալ կառավարման համակարգի ստեղծմամբ պայմանավորված, առկա են օբյեկտիվ ընդհանրություններ, որոնցով պետք է առաջնորդվեն «լավ կառավարման» ակնկալիքներ ունեցող լիդերները: Ընդհանրացնելով իրարամեժ գնահատվող բազմադարյան կառավարման փորձը՝ 21-րդ դարում մարդկությունը քաղաքակրթությունների երկխոսության ակնկալիքով պետք է գրի իր «Աստվածաշունչը». նրա քաղաքական դավանանքը պետք է լինի մարդասիրությունը, արարիչ կառավարումը, ազգային մտածողությունը, մենտալիտետը, արհեստավարժությունը, լայն մտահորիզոնը, աշխարհաճանաչողությունը և նորանալու հարահոսությունը:
Քաղաքագիտության պրոֆեսոր Մարիամ Մարգարյանի բլոգից։